Comunicat respecte a l'aprovació definitiva del POUM de Ripoll
25/04/2008
El
dimecres 9 d'abril la Comissió Territorial d'Urbanisme de
Girona va aprovar definitivament el Pla d'ordenació
urbanística municipal (POUM) de Ripoll. Aquesta aprovació
queda subjecte a l'augment del nombre d'habitatges al pla de Sant
Pere i a l'acord amb el Ministeri de Foment per la variant supernord.
Des de la Candidatura
d'Unitat Popular (CUP) de Ripoll volem manifestar les següents
consideracions:
- El POUM continua
mantenint el possible trasllat de l'estació de tren a la
plana d'Ordina. S'obvien les allegacions de bona part
d'entitats ambientalistes, socials i polítiques i es posa
en risc una de les planes més vistoses de la vila.
No rep cap tipus de protecció com s'havia demanat
insistentment i es deixa en paper mullat tot el moviment cívic
de Salvem Ordina. A banda, la pèrdua d'una estació
ferroviària al centre dificultarà encara més
la utilització d'una línia de tren ja prou precària.
- Considerem
positiu que l'operació urbanística de la Devesa del Pla
sigui objecte d'una Àrea Residencial Estratègica (ARE);
tanmateix, cal recordar que encobreix una operació
absolutament desproporcionada i especulativa (420 habitatges) que no
figurava en el redactat original del POUM. Tenint en compte que
l'Avantprojecte parla de la necessitat d'uns 840 habitatges en
l'horitzó d'aplicació del Pla, entenem
desproporcionada que la xifra final sigui de 1.200 llars a
causa de l'aprovació del conveni de la Preparación.
- A aquest nombre
sobredimensionat d'habitatges cal afegir-hi l'impacte a les
terrasses mitjanes de Sant Pere i el Sant que, juntament amb
Ordina, constitueixen un actiu paisatgístic, identitari i
productiu. En aquest cas també s'han fet oïdes sordes
als centenars d'allegacions tant dels veïns de Sant Pere
com de les entitats de la resta de la vila. Així mateix es
manté l'obertura del vial de Sant Pere afectant la qualitat de
vida del barri, es malmet el camí ral desvirtuant la futura
via verda Ripoll - Campdevànol, es talla l'accés al
medi natural, pot presentar greus dificultats a la mobilitat per
l'elevat pendent i pot suposar un risc per a la seguretat viària
en una zona amb centres escolars. En aquest sentit entenem que el
resultat és contraproduent respecte a l'efecte que se
cerca: tot allò que no és un atzucac es converteix en
una carretera de pas.
- Al llarg del
procés d'aprovació del POUM s'ha desvirtuat el
concepte urbanístic de mobilitat basat en les tres
anelles. Es tracta d'una primera de caràcter territorial amb
un impacte excessiu sobre el medi; la segona rotllana urbana queda
escapçada en eliminar el pont de la Rectoria i se suposa que
es manté parcialment el sistema intern per no entrar al Barri
Vell. Amb aquesta situació -que pot malmetre de manera extrema
el medi natural-; la necessitat de gestionar de manera imaginativa i
activa l'aparcament a la vila; la necessària promoció
de la bicicleta -tant a nivell intern com interurbà a través
de les vies verdes- i la millora en l'eficiència i coordinació
dels diversos modes de transport públic: proposem la creació
d'un òrgan participatiu i de debat sobre la matèria.
- Tal i com
defensàvem en el nostre programa electoral entenem que la
construcció de la variant de Sant Bartomeu és
necessària per la congestió que pateix el centre urbà
però rebaixant-ne la cota i disminuint-ne la longitud.
D'aquesta manera, es podrà evitar un impacte irreversible
sobre el paisatge, l'accés al medi natural i una afectació
lumínica i acústica als barris de l'est de Ripoll.
- L'aprovació del POUM
queda subjecte a un acord pel traçat de la variant supernord
amb el Ministeri espanyol de Foment. Per sorpresa a darrera hora es
torna al 'vell fantasma' d'un traçat al sud de Sant Roc
-que doblaria el futur vial de Sant Pere-. Aquesta infraestructura
deixaria Ripoll encaixada en un escalèxtric i amb un impacte
paisatgístic i d'accés al medi natural inadmissible.
Exigim a l'Ajuntament de Ripoll i al Departament de Política
Territorial que en cap cas acceptin aquesta possibilitat i es
mantinguin ferms en l'actual traçat.
- Finalment, lamentem la poca
valentia en el tractament del sòl no urbanitzable.
En aquest sentit reiterem la necessitat que la vila es doti
d'instruments de protecció i gestió d'aquest
espai com seria el Pla agrari de Ripoll, una carta del paisatge del
Baix Ripollès i un Pla d'hortes. Com a exemple negatiu
d'aquesta manques de polítiques podem fixar-nos en el
tractament de l'entorn del Camí Ral amb les naus que es
construeixen als plans de la Carola.
Des de la CUP de Ripoll emplacem a
veïns i entitats de Ripoll i de la resta de la comarca a
establir de manera permanent un espai de debat i discussió
sobre el nostre model territorial tal i com succeïx en
altres contrades del nostre país.
Ripoll, 12 d'abril de 2008