Comunicat respecte a l'aprovació definitiva del POUM de Ripoll


El
dimecres 9 d'abril la Comissió Territorial d'Urbanisme de
Girona va aprovar definitivament el Pla d'ordenació
urbanística municipal (POUM) de Ripoll
. Aquesta aprovació
queda subjecte a l'augment del nombre d'habitatges al pla de Sant
Pere i a l'acord amb el Ministeri de Foment per la variant supernord.





Des de la Candidatura
d'Unitat Popular (CUP) de Ripoll
volem manifestar les següents
consideracions:




  • El POUM continua
    mantenint el possible trasllat de l'estació de tren a la
    plana d'Ordina
    . S'obvien les allegacions de bona part
    d'entitats ambientalistes, socials i polítiques i es posa
    en risc
    una de les planes més vistoses de la vila.
    No rep cap tipus de protecció com s'havia demanat
    insistentment i es deixa en paper mullat tot el moviment cívic
    de Salvem Ordina. A banda, la pèrdua d'una estació
    ferroviària al centre
    dificultarà encara més
    la utilització d'una línia de tren ja prou precària.



  • Considerem
    positiu que l'operació urbanística de la Devesa del Pla
    sigui objecte d'una Àrea Residencial Estratègica (ARE);
    tanmateix, cal recordar que encobreix una operació
    absolutament desproporcionada i especulativa (420 habitatges) que no
    figurava en el redactat original del POUM. Tenint en compte que
    l'Avantprojecte parla de la necessitat d'uns 840 habitatges en
    l'horitzó d'aplicació del Pla, entenem
    desproporcionada
    que la xifra final sigui de 1.200 llars a
    causa de l'aprovació del conveni de la Preparación.



  • A aquest nombre
    sobredimensionat d'habitatges cal afegir-hi l'impacte a les
    terrasses mitjanes de Sant Pere i el Sant que, juntament amb
    Ordina, constitueixen un actiu paisatgístic, identitari i
    productiu. En aquest cas també s'han fet oïdes sordes
    als centenars d'allegacions tant dels veïns de Sant Pere
    com de les entitats de la resta de la vila. Així mateix es
    manté l'obertura del vial de Sant Pere afectant la qualitat de
    vida del barri, es malmet el camí ral desvirtuant la futura
    via verda Ripoll - Campdevànol, es talla l'accés al
    medi natural, pot presentar greus dificultats a la mobilitat per
    l'elevat pendent i pot suposar un risc per a la seguretat viària
    en una zona amb centres escolars. En aquest sentit entenem que el
    resultat és contraproduent respecte a l'efecte que se
    cerca: tot allò que no és un atzucac es converteix en
    una carretera de pas.



  • Al llarg del
    procés d'aprovació del POUM s'ha desvirtuat el
    concepte urbanístic de mobilitat
    basat en les tres
    anelles. Es tracta d'una primera de caràcter territorial amb
    un impacte excessiu sobre el medi; la segona rotllana urbana queda
    escapçada en eliminar el pont de la Rectoria i se suposa que
    es manté parcialment el sistema intern per no entrar al Barri
    Vell. Amb aquesta situació -que pot malmetre de manera extrema
    el medi natural-; la necessitat de gestionar de manera imaginativa i
    activa l'aparcament a la vila; la necessària promoció
    de la bicicleta -tant a nivell intern com interurbà a través
    de les vies verdes- i la millora en l'eficiència i coordinació
    dels diversos modes de transport públic: proposem la creació
    d'un òrgan participatiu
    i de debat sobre la matèria.



  • Tal i com
    defensàvem en el nostre programa electoral entenem que la
    construcció de la variant de Sant Bartomeu és
    necessària per la congestió que pateix el centre urbà
    però rebaixant-ne la cota i disminuint-ne la longitud.
    D'aquesta manera, es podrà evitar un impacte irreversible
    sobre el paisatge, l'accés al medi natural i una afectació
    lumínica i acústica als barris de l'est de Ripoll.



  • L'aprovació del POUM
    queda subjecte a un acord pel traçat de la variant supernord
    amb el Ministeri espanyol de Foment. Per sorpresa a darrera hora es
    torna al 'vell fantasma' d'un traçat al sud de Sant Roc
    -que doblaria el futur vial de Sant Pere-. Aquesta infraestructura
    deixaria Ripoll encaixada en un escalèxtric i amb un impacte
    paisatgístic i d'accés al medi natural inadmissible.
    Exigim a l'Ajuntament de Ripoll i al Departament de Política
    Territorial que en cap cas acceptin aquesta possibilitat i es
    mantinguin ferms en l'actual traçat.



  • Finalment, lamentem la poca
    valentia
    en el tractament del sòl no urbanitzable.
    En aquest sentit reiterem la necessitat que la vila es doti
    d'instruments de protecció i gestió d'aquest
    espai com seria el Pla agrari de Ripoll, una carta del paisatge del
    Baix Ripollès i un Pla d'hortes. Com a exemple negatiu
    d'aquesta manques de polítiques podem fixar-nos en el
    tractament de l'entorn del Camí Ral amb les naus que es
    construeixen als plans de la Carola.




Des de la CUP de Ripoll emplacem a
veïns i entitats de Ripoll i de la resta de la comarca a
establir de manera permanent un espai de debat i discussió
sobre el nostre model territorial
tal i com succeïx en
altres contrades del nostre país.





Ripoll, 12 d'abril de 2008